Organisk SEO
på alm. dansk

Systematisk
opfølgning

Ring til Maj
på 96 47 40 40

Introduktion til søgemaskineoptimering

Google er kort sagt det meste populære website i hele verden,  og herpå skal din hjemmeside gerne findes.

En optimeringsopgave går kort fortalt ud på at udnytte Googles søgemuligheder og deres prioriterede indekseringsregler optimalt. Dels skal forskellige delelementer på din webløsning bringes til at spille sammen - og dels kan forskellige eksterne øvelser bringes i spil for at skabe et netværk af forbindelsesveje ind til din løsning.

Nogle af de mere gængse optimeringsdiscipliner er listet nedenfor:

  • Indledende søgeordsanalyse
  • Kritisk udvælgelse af søgeord og søgesætninger
  • Formulering og implementering af "descriptions" (titelbeskrivelser) og "metatekster" (den tekst som du ser på Google ved en søgning)
  • Optimering af redaktionelle overskrifter og brødtekster
  • Prioriteret linkbuilding
  • Besøgs- og konverteringsmåling m.m.
  • Evaluering og praktisk opfølgning

Google optimering kan for mange synes som en diffus opgave, som er svær at tackle. Sådan ser vi ikke på det. Alle statistikker viser således, at det kun er side 1-placeringer, der har værdi - primært de øverste 4 pladser - og det er da dejlig konkret!

Det kan dog være svært at forudsige, hvor stor en indsats det kræver at opnå en optimal placering på sine kriterier. Derfor er det meget vigtigt, at man går systematisk til værks og prioriterer sin indsats skarpt. I praksis viser det sig altid, at nogle kriterier kan løftes i mål med en overkommelig indsats, mens andre kræver en ekstraordinær indsats. Måling undervejs i processen er således en vigtig del af rutinen.

Effekten af en velgennemført optimering vil ofte være eksplosiv fra start. Andre gange vil det kræve lidt resultatevaluering og justering på hvert udvalgt søgekriterium, før man rammer det endelige topniveau. Det er dog vigtigt at man er klar over at INZITE ikke kan love en helt konkret placering på Google på et givent søgeord.

INZITE´s medarbejderteam har arbejdet med Google optimering siden begrebets fødsel, og vi anser det i dag for at være et af vores mest værdiskabende kompetenceområder.